Wat is Pinterest?
Pinterest kan het best omschreven worden als een online moodboard. Vroeger knipten we foto’s uit tijdschriften en maakten we collage’s, nu doen we dat online op Pinterest door eigen prikborden aan te maken.
Bij het aanmaken van een profiel, geef je meteen je interesses mee. Aan de hand daarvan, krijg je voorgestelde ‘pins’ te zien die jij interessant zou kunnen vinden. Daarnaast is het ook mogelijk om zelf zoekopdrachten in te voeren. De pins die je wilt bewaren, kan je dan toevoegen aan je persoonlijke board of prikbord.
Pinterest is dus hét kanaal om inspiratie op te doen. Populaire categorieën zijn o.a. recepten, interieur, kleding, DIY, reizen, fitness, cadeaus en tuinieren.
Ten slotte, kan je het ook vergelijken met andere social media kanalen. Wanneer je een profiel aanmaakt, kan je andere profielen volgen of zelf gevolgd worden. Het is ook mogelijk om een ‘pin’ door te sturen naar een andere gebruiker, een reactie achter te laten en te delen via andere social media kanalen.
Is Pinterest interessant voor jouw bedrijf?
Verkoop je diensten of producten omtrent interieur, koken, mode, tuinieren, etc.? Heb je goede visuele content, zoals beeld- of videomateriaal? Dan mag je Pinterest niet uit het oog verliezen.
Als mensen op zoek zijn naar inspiratie op Pinterest, zitten ze namelijk nog in de oriëntatiefase en hebben ze nog geen merk in hun hoofd. Daarom is dit hét kanaal om te laten zien welk probleem jij kunt oplossen en daarmee ook verkeer naar je website te krijgen.
De 5 belangrijkste tips om van jouw Pinterest board een succes te maken
Deze tips & tricks zullen je helpen om jouw Pinterest marketing strategie te verbeteren.
-
Wat maakt een goede ‘pin’?
Verticale beelden: 85% van de Pinterest-gebruikers gebruiken Pinterest op hun mobiel. Zorg dus voor een beeldverhouding van 2:3.
Beschrijvende tekst: duidelijke titels en beschrijvingen helpen jouw Pin ontdekt te worden in zoekacties. Vertel mensen precies wat ze zien, en verleid ze om meer te willen weten.
Tekst overlay: tekst overlay is de tekst die op de Pin afbeelding komt, om het te laten opvallen. Hou je tekst daarbij beknopt voor betere leesbaarheid op mobiel. Maak dit ook zodanig op dat het jouw boodschap versterkt.
Duidelijke branding: voeg jouw logo toe, zodat jouw merk herkenbaar blijft.
- Maak verschillende boards
Maak verschillende boards aan en geef ze telkens een unieke naam. Dit vergroot de kans dat andere gebruikers jouw boards vinden met Pinterest’s zoekfunctie. Met unieke namen weten je bezoekers meteen wat ze in de boards zullen terugvinden.
- Pin regelmatig
Pinterest raadt aan om één keer per dag iets te pinnen. Dit is effectiever dan een bord aanmaken en het in één keer vol te pinnen. Regelmatig pinnen zorgt ervoor dat je content een breder publiek bereikt.
Maak ook gebruik van Audience Insights om te bepalen wanneer je content het meeste interactie krijgt. Het beste is om te posten wanneer het grootste deel van je doelgroep online is.
- Optimaliseer voor SEO
Pinterest is en blijft ook een visuele zoekmachine.
Net als in elke zoekmachine zijn trefwoorden de basis voor het ontdekken van inhoud op Pinterest. Daarom is het belangrijk om ze te gebruiken in de namen en beschrijvingen van je bedrijf, board en pins. Hashtags zijn ook nuttig, vooral omdat gebruikers dan diegene kunnen volgen waarin ze geïnteresseerd zijn en relevante pins te zien krijgen.
Om te optimaliseren voor SEO op Pinterest, kan je al beginnen met een goed zoekwoordonderzoek. Daarnaast pin je bij voorkeur inhoud van je website via bepaalde software. Op die manier is de link meteen gelegd met jouw website.
5. Wees interactief
Zorg ervoor dat je genoeg zelf pint, maar ook dat je gepind wordt. Een interactief account wordt altijd gewaardeerd en straalt een bepaalde autoriteit uit. Door regelmatig contact te leggen met jouw volgers zet je een sterke basis neer en verhoog je je kansen om meer gepind te worden.
Wist je dat je ook op Pinterest kan adverteren? Lees er alles over in het volgende blogartikel.