Conversieoptimalisatie (CRO) voor B2B: knelpunten en best practices

cro best practices en knelpunten

Wat is CRO?

CRO staat voor “conversion rate optimization”. Conversies, dat zijn doelen of acties die bezoekers moeten ondernemen op jouw website.

Wat kan dit bijvoorbeeld zijn? Het downloaden van een bepaald document, een offerteaanvraag, een aankoop via de webshop, enzovoort.

Je wilt dat jouw online bezoekers klanten worden, dat ze zoveel mogelijk converteren: het ultieme doel van je website.

En hier komt het belang van conversieoptimalisatie (CRO) om de hoek kijken. CRO omvat alle technieken die je toepast om je bezoekers zo goed en snel mogelijk te doen converteren.


CRO voor B2B vs. B2C

De toepassing van CRO op een B2B-website is niet volledig te vergelijken met de toepassing op een B2C-website, en dit om verschillende redenen:

  • De customer journey bij een B2B-bedrijf is vaak een stuk complexer dan bij een B2C-bedrijf.
  • In het algemeen is er minder verkeer op een B2B-website dan op een B2C-website.
  • Het B2B-aankoopproces is een stuk langer dan het B2C-proces. Dit is o.a. te wijten aan het feit dat er vaak meerdere rollen bij betrokken zijn, zoals de gebruiker, de beslisser en de uiteindelijke koper.

CRO best practices

Een belangrijk aandachtspunt bij CRO, is het kennen van je gebruikers, en weten hoe ze zich gedragen op jouw website.

Hoe gedragen ze zich op de bestaande flow?

Wat zou de exit flow makkelijker voor hen maken?

Vertrouwen ze je?

Wat zijn de pijnpunten op de website voor hen?

Leer je bezoekers kennen. Dit kan op verschillende manieren, bv. via een interview, een enquête, pop-ups op de website, etc.


1° Enkele belangrijke aandachtspunten

  • Focus op één gebruikersdoel per pagina: wat is de belangrijkste actie die je de gebruiker wilt laten ondernemen?
  • Verwijder aspecten van de pagina die de gebruiker afleiden van het ondernemen van die bepaalde actie.
  • Verwijder alle onnodige stappen in het proces van de gebruiker om zijn doel te bereiken. Elke stap die je toevoegt vergroot de kans dat de gebruiker afhaakt.
  • Wanneer jouw gebruiker zijn doel bereikt, kan je hem “belonen”. Dit kan zo simpel zijn als ‘dank u’ of ‘gefeliciteerd’ zeggen. Dit zal het gedrag positief versterken en het veel waarschijnlijker maken dat ze soortgelijke acties in de toekomst zullen voltooien.
 

2° Doe aan user research vooraleer je test én test voldoende

Begin altijd met gebruikersonderzoek vooraleer je tests uitvoert. Anders tast je in het duister en zijn je tests nutteloos.

Dit kan je o.a. doen aan de hand van tools die je tonen waar er wordt geklikt, hoe gebruikers navigeren op een pagina, hoe een formulier wordt ingevuld,..

Enkele tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn HotJar, Inspectlet, Mouseflow, Smartlook en SessionCam. Wij geven persoonlijk de voorkeur aan HotJar.

A/B-testen van je titels, tussentitels, body copy en micro-copy is ook een zeer belangrijke stap die je kunt nemen om de invalshoek te begrijpen die je publiek het meeste aanspreekt. Dit wordt later in dit blogbericht uitgebreider besproken.

Hoe meer je test, hoe meer informatie je zult verzamelen over wat werkt en wat niet. Verander dan telkens wat niet werkt. En doe dit keer op keer. Je kunt alles wat is ontworpen om een reactie te sturen testen: e-mails, landingspagina’s, advertenties, etc.


3° Zorg voor veel vertrouwen

Als je wilt dat mensen bij jou kopen, moet je website geloofwaardig zijn en vertrouwen wekken.

  • Laat zien waarom jij beter bent dan de concurrentie.

Zodra de bezoekers op jouw website zijn, moet je hen laten zien hoe je verschilt van de oplossing die ze momenteel gebruiken en waarom ze voor jou moeten kiezen.

  • Maak gebruik van de steun van derden

Laat potentiële klanten zien dat ze zich in een goed gezelschap bevinden. Je kunt hiervoor gebruik maken van getuigenissen van klanten, feedback van gebruikers en beoordelingen, prijzen of links naar geloofwaardige bronnen die over jou schreven.

Daarnaast kan je ervoor kiezen om je fysieke adres en e-mailadres toe te voegen, alsook de links naar je sociale mediakanalen. Dit laat zien dat je een gevestigd, officieel bedrijf bent.


4° Pop-ups en formulieren

Hou zeker rekening met volgende zaken:

  • Hou het aantal formuliervelden beknopt
 

Time is money. Dus maak een invulformulier zo gemakkelijk mogelijk om in te vullen. Anders kunnen de leads in het midden van het proces gefrustreerd raken door eindeloze formuliervelden.

Probeer het aantal velden ook tot een minimum te beperken, indien mogelijk. Kies er bv. voor om enkel naam en e-mailadres te vragen. Als je te veel persoonlijke informatie vraagt, kan dit voor frustratie en wantrouwen zorgen.

  • Hou de CTA-knop zichtbaar
 

Zelfs als bezoekers de pop-up hebben gesloten, betekent dit nog niet dat ze niet meer van gedacht zullen veranderen. Wat als ze besluiten om toch het product te proberen na het lezen van een paar artikelen op jouw blog? Je moet hen een optie geven om zich op elk moment in te schrijven. En het moet heel gemakkelijk zijn. Denk dan aan de plaatsing en de kleur van de CTA-knoppen, zodat deze blijven opvallen en in het vizier van de bezoeker blijven.


5° A/B Testen

Een A/B-test is een vorm van willekeurig onderzoek waarbij twee versies van een website(onderdeel) met elkaar kunnen worden vergeleken. Gebruikers worden dan willekeurig ingedeeld in verschillende groepen, waarbij elke groep een andere versie van de website te zien krijgt. Deze testen zijn zeer handig om te zien welke versies het beste werken en welke je best implementeert op de website.

Bijvoorbeeld:

  • CTA-knoppen in verschillende kleuren testen
  • Afbeeldingen of banners wel/niet weglaten
  • Eurotekens gebruiken of niet
  • Verschillende posities van een knop of tekst testen
 

Hou de resultaten van dergelijke testen ook zo overzichtelijk mogelijk bij. Dit kan door de verschillende testen op te sommen in een overzicht en telkens het resultaat erbij vermelden. Op die manier krijg je een overzicht van wat (niet) werkt en wat het best uitgevoerd wordt.


Wil je hier meer over weten? Heb je toch een specialist nodig om dit te implementeren op jouw website? Aarzel dan niet om onze experten te contacteren. Wij helpen je graag verder!

Deel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin