IOS 14 update: probleem, gevolgen en next steps

Sinds mei raast er een storm door het social media landschap met de iOS 14 update. In deze blog leggen we het probleem en de gevolgen uit. Ook vertellen we hoe we hier als agency mee omgaan.

Wat is het probleem?

Tot voor kort ging elke Apple iOS gebruiker er automatisch mee akkoord om hun gegevens (de zogenaamde coockies) te delen met Apple. Apple deelde vervolgens de gegevens met bedrijven zoals Facebook, Google,… Op deze manier had Facebook alle gegevens van zijn gebruikers en kunnen wij – online marketeers- hiermee specifiek gaan targetten.

Echter, bij de nieuwste versie van Apple iOS krijgen alle gebruikers de expliciete vraag of ze hun gegevens wel willen delen. Elke iOS gebruiker kan dus vanaf nu zelf beslissen of ze hun coockies willen deze met derde platformen of niet.

En dat is het grote ‘probleem’.

Uit de eerste resultaten blijkt namelijk dat gebruikers massaal beslissen om hun gegevens niet meer te delen.

Wat zijn de gevolgen?

Voor de gebruiker van het iOS platform zijn er uiteraard geen gevolgen. Die is blij dat hij zelf kan beslissen wie zijn gegevens mag hebben.

Voor online marketeers is dit een ander verhaal. Doordat minder mensen hun gegevens delen:

  • Worden de resultaten in Facebook Ads minder nauwkeurig
  • Kunnen wij minder specifiek gaan adverteren

En nu?

We zouden als agency kunnen wenen, roepen of tieren, maar zo zijn wij gelukkig niet.
Wel houden we hiermee rekening bij onze Facebook campagnes: de resultaten gaan niet meer 100% de werkelijkheid weergeven. Echter, via slimme targetting en doordachte campagnes zijn wij nog steeds in staat om Facebook campagnes te maken volledig op maat van de klant.

Mocht je hierover toch nog vragen hebben, kun je altijd terecht bij onze Facebook specialist: Maarten Desmet. Te bereiken via mail: maarten@digitalkixx.be of telefonisch: 050 23 04 16.